AP for professionals

Openbaarheid van bestuur en inzagerecht raadsleden: basisopleiding

Campus LNI - Lange Nieuwstraat 101 - 2000 Antwerpen

“Een duidelijk overzicht van de huidige wetgeving rond openbaarheid van bestuur. Achteraf had ik een duidelijk stappenplan om bij nieuwe aanvragen te doorlopen.” – Isabelle Siebens, communicatieambtenaar gemeentebestuur Bonheiden

 

IETS VOOR JOU?

Mag je een leegstandregister overmaken aan een projectontwikkelaar? Mag je een kopie van een plan of een bezwaar bezorgen aan iedereen die erom vraagt? Mag een raadslid een personeelsdossier inzien?

 

Een moderne overheid moet transparant werken en documenten toegankelijk maken. Maar wat als het recht op openbaarheid botst met andere fundamentele rechten zoals privacy? Hoe ver gaat het inzagerecht van raadsleden? Vanuit praktijkvoorbeelden gaan we na hoe je met openbaarheidsvragen moet omgaan.

 

WAT LEER JE?

  • actieve en passieve openbaarheid van bestuur
  • uitzonderingen op de openbaarheid
  • inzagerecht van raadsleden
  • concrete toepassingen

 

Na deze opleiding ken je:

  • de basisbeginselen van openbaarheid van bestuur
  • de basisregels van inzagerecht van raadsleden

 

Na deze opleiding kun je:

  • een vraag tot toegang van een document beantwoorden op basis van de regelgeving

 

DOELGROEP

Medewerkers en leidinggevenden van een lokaal bestuur

Datum en tijd

vrijdag 06 maart 2026
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: donderdag 05 maart 2026 (12:00)
Annulatie mogelijk tot: donderdag 12 februari 2026 (23:59)

Programma

Contactpersoon

Ilse De Rydt

+32 3 203 42 56

ilse.derydt@ap.be