AP for professionals

Financieel beheer van een lokaal bestuur: basisopleiding

Campus LNI - Lange Nieuwstraat 101 - 2000 Antwerpen

“Zeer goede basisopleiding die op een overzichtelijke manier meer inzicht geeft in financieel beheer.” Christel Bouwens, diensthoofd boekhouding - controller, lokaal bestuur Beringen

 

IETS VOOR JOU?

Diverse processen bepalen de financiële situatie van een bestuur. In deze opleiding leer je hoe aankopen, facturatie, investeringen en subsidiedossiers zich verhouden en wat de effecten zijn op het budget en de beschikbare middelen. Je leert ook waarom bepaalde regels en voorschriften opgelegd worden. Zo wordt het belang duidelijk van het opvolgen van aankopen, verwerken van facturen, planning en opvolging van investeringen of de aanpak van subsidiedossiers.

 

Na deze opleiding heb je een helder inzicht in het financieel beheer van jouw bestuur.

 

WAT LEER JE?

  • wat betekent financieel beheer
  • actoren en bevoegdheden
  • financiële stromen binnen een lokaal bestuur
  • kenmerken van bepaalde ontvangsten en uitgaven
  • belang van thesaurieplanning: kasbeheer, liquiditeiten en leningen
  • budget en evenwicht in relatie tot de thesaurie
  • kostenbeheer in een financiële context: elementen die belangrijk zijn voor een goed en zuinig beheer

 

Na deze opleiding kan je:

  • de dagelijkse werking van de financiële dienst
  • de relaties met andere diensten van het bestuur
  • de principes en technieken voor financieel beheer van een lokaal bestuur


DOELGROEP

Medewerkers en leidinggevenden van een lokaal bestuur

 

Datum en tijd

vrijdag 16 oktober 2026
09:00 ⇾ 16:00

vrijdag 23 oktober 2026
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: donderdag 15 oktober 2026 (12:00)
Annulatie mogelijk tot: donderdag 24 september 2026 (23:59)

Programma

Contactpersoon

Ilse De Rydt

+32 3 203 42 56

ilse.derydt@ap.be