AP for professionals

Klantvriendelijk en kordaat: omgaan met mondige burgers

Campus Lange Nieuwstraat - Lange Nieuwstraat 101 - 2000 Antwerpen

Dat burgers voor zichzelf opkomen, kunnen we enkel toejuichen. Je kan helaas niet altijd tegemoetkomen aan hun wensen. Wat als ze geen ‘nee’ accepteren, blijven aandringen of zelfs verbaal agressief worden? Is grenzen stellen klantonvriendelijk? In deze opleiding krijg je handvaten om dergelijke gesprekken, zowel face-to-face als telefonisch, op een professionele en rustige manier af te handelen. De focus ligt op assertiviteit, effectieve communicatie, en het behoud van rust, zowel bij de burger als bij jezelf.

 

INHOUD

  • inzicht in de emotionele en communicatieve aspecten van opdringerige en assertieve burgers
  • gesprekstechnieken voor moeilijke situaties
  • constructief doorverwijzen naar de juiste dienst
  • assertief zijn én dienstverlenend blijven
  • je communicatietechniek aanpassen aan je gesprekspartner

 

DOELGROEP

Medewerkers binnen de openbare sector en non-profit die  in contact komen met burgers, zowel telefonisch als fysiek.

 

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • het verschil tussen een assertieve burger en een lastige situatie
  • de stappen om een lastige situatie om te zetten in een constructieve dialoog
  • verschillende technieken om agressie te de-escaleren
  • communicatietechnieken die je rust en controle geven in moeilijke situaties
  • de invloed van jouw communicatiestijl op je gesprekspartner

 

Na deze opleiding kun je:

  • professioneel reageren bij een opdringerige of (te) assertieve houding
  • je eigen emoties onder controle houden tijdens uitdagende interacties
  • op een correcte manier doorverwijzen naar de juiste dienst
  • omgaan met verschillende soorten uitdagende burgers
  • assertief ‘neen’ communiceren zonder de burger onnodig te frustreren
  • een moeilijk gesprek op een constructieve manier afronden

Datum en tijd

vrijdag 20 juni 2025
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: donderdag 19 juni 2025 (13:00)
Annulatie mogelijk tot: zaterdag 31 mei 2025 (09:00)

Programma

Contactpersoon

Ellen Daems

+32 3 203 42 53

ellen.daems@ap.be