AP for professionals

Bevolkingsreglementering: basisopleiding

Campus Lange Nieuwstraat - Lange Nieuwstraat 101 - 2000 Antwerpen

“Basisbegrippen werden kundig aangeleerd met tal van voorbeelden en oefeningen. Veel ruimte voor vragen.” - “Top lesgeefster, ervaring als loketmedewerker is een groot pluspunt.” – reacties deelnemers

 

Op de dienst Burgerzaken krijg je dagelijks heel uiteenlopende vragen. Een goede dienstverlening vereist dat je de burger snel en correct kan verder helpen. Een brede kennis van je vakdomein is hierbij cruciaal. Tijdens deze opleiding krijg je een helder overzicht van de bevolkingsreglementering aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.

 

Inhoud

Dag 1

  • basisbegrippen uit de algemene reglementering van een bevolkingsregister
  • soorten registers
  • termen zoals hoofdadres, referentiepersoon, gezin of huishouden
  • wat is een rijksregister
  • verkrijgen van informatie uit de registers
  • afgifte van attesten en getuigschriften
  • raadplegen van de registers

 

Dag 2

  • adreswijzigingen met al zijn facetten
  • referentieadres
  • tijdelijke afwezigheid
  • verhuis minderjarige
  • ambtshalve schrapping
  • ambtshalve inschrijving
  • voorlopige inschrijving

 

Het meebrengen van een casus op dag 2 is altijd interessant om de theorie in praktijk om te zetten.

 

Doelgroep

Medewerkers van de dienst Burgerzaken

 

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding ken je

  • de basisbegrippen uit de algemene reglementering van een bevolkingsregister

 

Na deze opleiding kan je

  • deze reglementering gebruiken als naslagwerk wanneer je geconfronteerd wordt met vragen waarop je niet onmiddellijk het antwoord weet

Datum en tijd

dinsdag 30 september 2025
09:00 ⇾ 16:00

dinsdag 07 oktober 2025
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: maandag 29 september 2025 (12:00)
Annulatie mogelijk tot: maandag 08 september 2025 (23:59)

Programma

Contactpersoon

Ilse De Rydt

+32 3 203 42 56

ilse.derydt@ap.be