“Basisbegrippen werden kundig aangeleerd met tal van voorbeelden en oefeningen. Veel ruimte voor vragen.” - “Top lesgeefster, ervaring als loketmedewerker is een groot pluspunt.” – reacties deelnemers
Op de dienst Burgerzaken krijg je dagelijks heel uiteenlopende vragen. Een goede dienstverlening vereist dat je de burger snel en correct kan verder helpen. Een brede kennis van je vakdomein is hierbij cruciaal. Tijdens deze opleiding krijg je een helder overzicht van de bevolkingsreglementering aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.
Inhoud
Dag 1
- basisbegrippen uit de algemene reglementering van een bevolkingsregister
- soorten registers
- termen zoals hoofdadres, referentiepersoon, gezin of huishouden
- wat is een rijksregister
- verkrijgen van informatie uit de registers
- afgifte van attesten en getuigschriften
- raadplegen van de registers
Dag 2
- adreswijzigingen met al zijn facetten
- referentieadres
- tijdelijke afwezigheid
- verhuis minderjarige
- ambtshalve schrapping
- ambtshalve inschrijving
- voorlopige inschrijving
Het meebrengen van een casus op dag 2 is altijd interessant om de theorie in praktijk om te zetten.
Doelgroep
Medewerkers van de dienst Burgerzaken
Leerdoelstellingen
Na deze opleiding ken je
- de basisbegrippen uit de algemene reglementering van een bevolkingsregister
Na deze opleiding kan je
- deze reglementering gebruiken als naslagwerk wanneer je geconfronteerd wordt met vragen waarop je niet onmiddellijk het antwoord weet