“Lesgever die kennis van zaken heeft, weet waar je op moet letten en je op vragen een adequaat antwoord geeft.” – Liesbeth Mariën, medewerker dienst financiën, lokaal bestuur Hulshout
Gemeentebelastingen zijn een belangrijke bron van inkomsten voor een lokaal bestuur. Het verwerven van een goede basiskennis over gemeentebelastingen is dan ook een must. In deze opleiding krijg je inzicht in alle stappen: van reglement, over inkohiering tot en met inning. De recente wijzigingen en de impact van deze gewijzigde regelgeving op de financiële dienst van jouw bestuur komen doorheen de opleiding aan bod.
INHOUD
- basisbegrippen
- een goed belastingreglement als basis voor een succesvolle inning
- het kohier
- de verzending van de aanslagbiljetten
- de bezwaarprocedure
- de minnelijke fase van de invordering
- de gedwongen fase van de invordering
- wijzigingen en impact decreet van 30 mei 2008
DOELGROEP
medewerkers en leidinggevenden financiële dienst van lokale besturen
LEERDOELSTELLINGEN
Na deze opleiding ken je:
- de procedure vanaf de opmaak van het belastingreglement tot het innen van de belasting
- de belangrijkste wijzigingen in het decreet van 30 mei 2008
- de impact van deze wijzigingen op de financiële dienst