Als nieuwe medewerker bij een lokaal bestuur kom je terecht in een specifieke organisatiecontext. Je merkt al snel dat er heel wat wetgeving en procedures zijn waaraan je je moet houden. Welke ‘speelruimte’ heb je om je werk te doen? Hoe ga je om met de wettelijke bepalingen? Wat is jouw positie in het lokaal bestuur en hoe ga je om met de verschillende stakeholders? Samen met andere leidinggevenden ga je op zoek naar een pragmatische benadering van je werkcontext. Na deze driedaagse opleiding beschik je over een goede kennis en inzicht van lokale besturen en heb je bovendien een netwerk van collega’s opgebouwd.
INHOUD
- planmatig beleid en strategisch overheidsmanagement
- missie, visie en planmatig beleid
- strategisch management: van strategie naar productie
- projectmanagement
- veranderingsmanagement
- organisatie
- organisatie van lokale besturen in Vlaanderen met vertaling naar de eigen organisatie
- organisatiebeheersing
- “creatief kleuren” binnen de lijntjes
- administratieve regelgeving en beginselen van behoorlijk bestuur pragmatisch en efficiënt toepassen
- gemeentelijke besluitvorming en opmaak van besluiten
DOELGROEP
Recent aangeworven medewerkers met een leidinggevende functie
LEERDOELSTELLINGEN
Na deze opleiding ken je:
- de principes van planmatig beleid voeren
- het concept ‘strategisch management’
- noties van project- en veranderingsmanagement
- de nieuwe organisatiestructuur van lokale besturen
- de principes van organisatiebeheersing
- de relevante basisprincipes uit het administratief recht en de toepassingen ervan
- het juridisch kader voor de opmaak van juridisch correcte besluiten
Na deze opleiding kan je:
de behandelde thema’s vertalen naar en toepassen op de eigen functie en het eigen bestuur
BIJKOMENDE INFORMATIE
Blended traject met afwisselend live lessen, online momenten en zelfstudieopdrachten