AP for professionals

Klantvriendelijk en kordaat: omgaan met “moeilijke” klanten

Campus LNI - Lange Nieuwstraat 101 - 2000 Antwerpen

IETS VOOR JOU?

Dat klanten voor zichzelf opkomen, kunnen we enkel toejuichen. Je kan helaas niet altijd tegemoetkomen aan hun wensen. Wat als ze geen ‘nee’ accepteren, blijven aandringen of zelfs verbaal agressief worden? Is grenzen stellen klantonvriendelijk?

In deze opleiding krijg je handvaten om dergelijke gesprekken, zowel face-to-face als telefonisch, op een professionele en rustige manier af te handelen. De focus ligt op assertiviteit, effectieve communicatie, en het behoud van rust, zowel bij de klant als bij jezelf.

  

WAT LEER JE?

  • inzicht in de emotionele en communicatieve aspecten van opdringerige en assertieve klanten
  • gesprekstechnieken voor moeilijke situaties
  • constructief doorverwijzen naar de juiste dienst
  • assertief zijn én dienstverlenend blijven
  • je communicatietechniek aanpassen aan je gesprekspartner

 

Na deze opleiding ken je:

  • het verschil tussen een assertieve klant en een lastige situatie
  • de stappen om een lastige situatie om te zetten in een constructieve dialoog
  • verschillende technieken om agressie te de-escaleren
  • communicatietechnieken die je rust en controle geven in moeilijke situaties
  • de invloed van jouw communicatiestijl op je gesprekspartner

 

Na deze opleiding kun je:

  • professioneel reageren bij een opdringerige of (te) assertieve houding
  • je eigen emoties onder controle houden tijdens uitdagende interacties
  • op een correcte manier doorverwijzen naar de juiste dienst
  • omgaan met verschillende soorten uitdagende klanten
  • assertief ‘neen’ communiceren zonder de klant onnodig te frustreren
  • een moeilijk gesprek op een constructieve manier afronden

 

DOELGROEP

Medewerkers die  in contact komen met klanten, zowel telefonisch als fysiek.

 

Datum en tijd

vrijdag 12 juni 2026
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: donderdag 11 juni 2026 (12:00)
Annulatie mogelijk tot: donderdag 21 mei 2026 (23:59)

Programma

Contactpersoon

Tamara Staes

+32 3 203 42 52

tamara.staes@ap.be